Terugblikken

WOORDavond 19 mei 2017: Mijn kip en ik

Kipoloog Edward Rink blijkt een ras standup comedian. Daar hopen we meer van te horen bij Tugela85!

 

 

 

 

 

 

 

 

WOORDavond 17 februari 2017

Speciaal na Valentijnsdag: “My (not so) Sweet Valentine”

Improbattle improvisatietheater met uitmaakscenes

 

 

 

Zomercursus 20e eeuwse kunst, zomer 2016

De zomermaanden bij Tugela85 stonden in het teken van de kunstgeschiedenis. Niet alleen de WOORD- en FILMavonden hadden de beeldende kunst als onderwerp, ook heeft een groep buurtbewoners deelgenomen aan een driedelige cursus moderne kunst. Samen het Tugela-team heb ik invulling aan deze avonden gegeven op een manier waarbij de kennisoverdracht van mij als kunsthistorica werd gecombineerd met de inbreng van de parate kennis, meningen en ervaringen van de deelnemers.

Of men zich nu veel bezighoudt met kunst of niet, vaak weet men veel meer over bekende kunstenaars en kunsthistorische perioden dan men geneigd is te denken. Dankzij de verschillende achtergronden van de deelnemers kwamen er veel verassende perspectieven naar voren. Zo had een laborant uit de groep een zwak voor de uit de natuur gegrepen ordening van de Nul- en Zerokunstenaars; kon een andere buurbewoonster de kleinste details over het leven van Willem de Kooning met ons delen omdat zij ooit zijn biografie gelezen had; en werden er tijdens het college over de rebelse jaren ’60 collectief herinneringen opgehaald over maatschappelijke discussies over burgerlijke truttigheid destijds.

Ik heb met mijn cursus de chronologische lijn verhelderd in de kennis over kunsthistorische gebeurtenissen die sommigen al bezaten en heb anderen die deze kennis nog niet hadden, laten kennismaken met nieuwe kunstenaars. Het waren intieme bijeenkomsten waarbij iedereen zich, onder het genot van een drankje en iets te eten, vrij voelde om vragen te stellen en opmerkingen te maken. Ik heb hier heel erg van genoten en vond het zelf een heel leerzame ervaring en hoop natuurlijk dat dit ook voor de deelnemers geldt!

Minouche (www.kunstkuur.nl)

 

Gentrification Machine, 3 juni 2016

The Gentrification Machine from oost-online.nl on Vimeo.

Kinderen bezoeken Tugela85, 7 juni 2016
We beginnen onze ontdekkingstocht in de tuin, zodat we naar het gebouw kunnen kijken. Karien: “Dit is een schoolgebouw van 100 jaar oud. Vroeger hadden scholen kleine ramen zodat de kinderen niet werden afgeleid. Maar deze architect wilde grote ramen zodat de kinderen naar buiten konden kijken.” Lucca: “Hij was dus wel lief voor kinderen.” We lopen langs de verschillende ateliers en bij elke ruimte raden we wat daar voor kunst wordt gemaakt of gedaan.

In de Blauwe Zaal
Joaquin: “Kijk, muziekboxen.” Wat zou je hier kunnen doen? “Dansen.” “Trouwen.” “Schilderen?” Felix: “Eigenlijk niet schilderen.” Drie mensen komen binnen met computers. “Wij gaan hier vergaderen.” Wat is dat? “Met elkaar praten.” Carlijn: “Dat doet mijn moeder elke dag.” Nathan en Felix proberen de dansvloer even uit.

Bij Museum zonder Muren
Er hangen foto’s aan de muur. Op sommigen zijn handen te zien. “Waarom hangen daar zoveel foto’s aan de muur? Esther legt uit: “Weet je wat een flyer is? Een klein briefje waarop reclame wordt gemaakt voor iets wat je doet. Deze zijn bijvoorbeeld van een museum. En dan wil je een mooie tekening erop, en hoe laat het begint enzo. Voordat je die gaat maken laat je iemand dat bedenken – dat is ontwerpen. En dit zijn allemaal voorbeelden van wat je zou kunnen maken , zodat je kunt kijken: wat is nou het mooist. Daarom hangt het nu even aan de muur.” Nathan: “Kijk, daar is een soort reuze-flyer!”

Bij Karien, taalkunstenaar en Bas, letterontwerper
Joaquin: “Misschien ben je ontwerper.” Karien: “Van wat dan?” Nathan: “Stiften. want ik zie daar heel veel stiften.” Karien: “Bijna goed.” Ze opent een la. We zien allemaal letters op stempels. “Ik werk met taal.” In de andere helft van het atelier werkt Bas van Underware ook met letters. Hij maakt nieuwe soorten letters (lettertypes). Lucca: “Voor nieuwe woorden. Want anders heeft het geen zin. En dan moet je ook nieuwe dingen maken voor de nieuwe woorden.” Joaquin: “Je kan ook een nieuwe letter maken voor bv de ‘kl’.”

Bij Victor, theatermaker
Victor: “Ik maak dingen van spullen die ik vind.” Felix: “Een steel-kunstenaar.” Nathan: “Een vind-kunstenaar.” Bij Victor’s atelier kun je op het dak. Daar liggen allerlei spullen. Zoals een oud schoolbord met een woord erop: ‘Heim’ – dat betekent huis.  Joaquin: “Hoe vindt u dat allemaal?” Victor: “Door heel goed te kijken. Ik vond deze twee basketbalringen, en toen dacht ik: dit is eigenlijk een hele grote en zware bril.” Lucca: “Dan kan je er ogen in schieten met blikjes.” “Precies. En dan maak ik het zo, dat als je er een blikje in gooit, dat de ogen dan gaan rollen, of knipperen. Dat leek me heel erg leuk.” Lucca’s vraag: “Hoe hebt u bedacht dat u kunstenaar wou worden?” DSCN3062“Ik was op school, en toen dacht ik: Ja, ik hou ontzettend van tekenen en schilderen, en lekker spelen vind ik het leukste wat er is. En dan word ik groot, en dan mag ik niet meer spelen en muziek maken en tekenen. En toen zei iemand: Maar als je kunstenaar bent kan je dat allemaal doen. En toen dacht ik: Ik word kunstenaar. Maar ja, ik wist niet hoe dat moest, en toen ben ik gewoon begonnen. Toen ging ik dansen, en toen ging ik toneelspelen, en toen ging ik leren zingen, en in theater moet je decors maken, dat vond ik ook leuk, toen ging ik schilderen – nou, en toen was ik kunstenaar. Dus toen ik net zo oud was als jullie wist ik nog niet hoe je kunstenaar moest worden – maar toen was ik het al een beetje.” Nathan: “Wil je speelgoed maken?” Eigenlijk doet Victor dat ook. Want dingen voor theater zijn ook om mee te spelen. De kinderen zoeken allemaal dingen op het dak om later te gebruiken voor een kunstwerk. Joaquin heeft van een stroomdraad en twee schroeven een sleutelring gemaakt.

Bij Jazz, mode ontwerper
Jazz: “Ik maak jongens-kleren.” Ze laat jassen zien die ze heeft gemaakt. Eén ervan is heel zwaar. “Dat is lekker, zo’n gewicht op je schouders.” Carlijn knuffelt even met de bontkraag:“Oo, wat lekker zacht!”

Achteraf in de tram

Wat vonden jullie interessant? Joaquin: “Hoe ze dingen maken.” Welke kunstenaar vond je leuk? “Die verzamel-kunstenaar. Omdat hij mooie dingen vond. En omdat hij het meeste uitvindt.” Kan je zelf ook mooie dingen vinden? “Ja.” En wanneer ben je dan een verzamel-kunstenaar? “Door alles aan mekaar te maken zodat het echt grappig is, of leuk.”

(Sasha Tieman, BSO De Platanen)

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Zoeken heeft ’t pijnlijke gezicht van een engel. Zoeken is zo moe van het zoeken. In het plafond zit een munt, geklemd in zijn val. Zou je zeldzaamheid kunnen voelen? Ooit was je de zandbak waar ik uren in kon graven. Dit gaat gehinderd. Er steken stekels uit de bodem.

Op vrijdagavond 20 mei had de WOORDavond een tiental jonge schrijvers van de Poetry Circle en de Rietveld Academie te gast. Zoekende woorden dwarrelden zachtjes op ons neer. Wat doet een performance met je geschreven woorden? Hoe dicht laat je een toehoorder bij jouw handschrift komen? Valt je taal of staat je taal

PCRietveld

met ritme?

Op vrijdag 17 juni a.s. tonen zij het vervolg van hun bijzondere zoektocht, mis het niet!